Datovou schránku zřídíte snadno a rychle: Návod krok za krokem

Jak Zřídit Datovou Schránku

Příprava: Občanský průkaz a jeho elektronický čip, čtečka čipových karet.

Před samotným zřízením datové schránky si prosím připravte váš občanský průkaz s elektronickým čipem. Bez něj se neobejdete. Pro přístup k datům na čipu budete potřebovat čtečku čipových karet, kterou připojíte k vašemu počítači. Ujistěte se, že máte nainstalované veškeré potřebné ovladače pro správnou funkčnost čtečky. Dále si připravte počítač s připojením k internetu a webový prohlížeč. Pro komunikaci s úřady a bezproblémové vytvoření elektronické schránky je nezbytné mít platný a aktivní elektronický podpis na vašem občanském průkazu. Pokud si nejste jistí, zda je váš elektronický podpis aktivní, ověřte si to prosím na příslušném úřadě.

Žádost online: Navštivte web datových schránek.

Pro zřízení datové schránky nemusíte nikam chodit, stačí navštívit webové stránky datových schránek. Na tomto portálu naleznete veškeré informace o datových schránkách, včetně návodů a formulářů potřebných k jejich zřízení. Proces založení datové schránky je plně elektronický a intuitivní. Po vyplnění online žádosti a jejím odeslání obdržíte potvrzení o přijetí. Následně budete muset vaši žádost potvrdit. To můžete učinit buď osobně na Czech POINTu s platným dokladem totožnosti, nebo elektronicky prostřednictvím své banky, pokud máte zřízený internetový bankovní systém. Po ověření vaší totožnosti vám bude datová schránka zřízena, a to nejpozději do 3 pracovních dnů. Obdržíte přístupové údaje, které vám umožní se do vaší schránky přihlásit a začít ji využívat pro bezpečnou a efektivní komunikaci s úřady. Datová schránka vám usnadní život, proto neváhejte a zřiďte si ji ještě dnes.

Zřízení datové schránky je snadnější, než si myslíte. Stačí pár kliknutí na webu a o komunikaci s úřady už nemusíte mít obavy.

Věra Černá

Identifikace: Přihlaste se pomocí eObčanky.

Pro aktivaci datové schránky a zahájení elektronické komunikace s úřady je nutné ověřit vaši totožnost. Jedním z nejjednodušších a nejrychlejších způsobů, jak to provést, je přihlášení pomocí eObčanky. eObčanka slouží jako elektronický identifikační prostředek, který vám umožňuje prokázat vaši totožnost online. K přihlášení budete potřebovat čtečku čipových karet a zvolený bezpečnostní kód PIN, který jste si nastavili při aktivaci eObčanky. Po úspěšném přihlášení budete přesměrováni na webové stránky, kde si budete moci zřídit datovou schránku. Celý proces je intuitivní a uživatelsky přívětivý, takže by vám neměl zabrat více než pár minut.

Vyplnění formuláře: Uveďte kontaktní údaje.

V této části žádosti o datovou schránku budete vyzváni k zadání vašich kontaktních údajů. Nezapomeňte, že tyto informace musí být přesné a aktuální, jelikož budou použity pro ověření vaší identity a pro veškerou další komunikaci s vámi. Do příslušných polí formuláře uveďte:

Jméno a příjmení

Datum narození

Rodné číslo

Adresu trvalého bydliště

Emailovou adresu

Telefonní číslo

Důležité je uvést platnou emailovou adresu a telefonní číslo, na které vám budou doručeny důležité informace ohledně vaší žádosti a následně i přístupy k vaší datové schránce.

Potvrzení žádosti: Zkontrolujte a odešlete.

Před odesláním žádosti o zřízení datové schránky si pečlivě zkontrolujte všechny zadané údaje. Ujistěte se, že jste správně uvedli jméno, příjmení, datum narození a adresu trvalého pobytu. Důkladně překontrolujte i zadanou e-mailovou adresu a telefonní číslo, abyste měli jistotu, že vám dorazí všechna důležitá oznámení. V případě zjištění jakékoli chyby údaje ihned opravte. Po odeslání žádosti již nebude možné provádět žádné změny. Odesláním žádosti potvrzujete, že jste se seznámili s podmínkami užívání datové schránky a zavazujete se je dodržovat. Po úspěšném odeslání obdržíte potvrzovací e-mail s dalšími instrukcemi.

Způsob zřízení Doba vyřízení Potřebné doklady Možnost zřízení online
Osobně na Czech POINTu Na počkání Občanský průkaz Ne
Datovou zprávou (pokud již máte datovou schránku) Do 5 dnů Elektronický podpis Ano
Poštou s ověřeným podpisem Do 5 dnů Žádost o zřízení datové schránky, kopie občanského průkazu s ověřeným podpisem Ne

Přijetí údajů: Do 5 dnů obdržíte přístupy.

Po odeslání žádosti o zřízení datové schránky nezapomeňte, že proces nekončí. Do 5 dnů od podání žádosti vám budou doručeny přihlašovací údaje. Tyto údaje, obvykle ve formě uživatelského jména a hesla, vám umožní přístup k vaší nové datové schránce. S těmito údaji se budete moci přihlásit do svého účtu a začít využívat všechny funkce, které datová schránka nabízí. Doručení přihlašovacích údajů je tedy klíčovým krokem k aktivaci vaší datové schránky a zahájení elektronické komunikace s úřady. Nezapomeňte si proto údaje pečlivě uschovat a v případě jakýchkoli problémů s přístupem neváhejte kontaktovat příslušnou instituci.

Publikováno: 20. 11. 2024

Kategorie: Technologie