Vertikální synchronizace: Co to je a proč je důležitá?

Vertikální Synchronizace

Co je vertikální synchronizace?

Vertikální synchronizace, zkráceně V-Sync, je technologie synchronizující obnovovací frekvenci monitoru s počtem snímků za sekundu (FPS) generovaných grafickou kartou. Jednoduše řečeno, V-Sync zajišťuje, aby monitor zobrazoval pouze celé snímky v okamžiku, kdy je monitor připraven je zobrazit. Bez V-Sync se může stát, že grafická karta odesílá snímky rychleji, než je monitor schopen zobrazit, což vede k jevu zvanému "trhání obrazu" (screen tearing). Trhání obrazu se projevuje jako viditelné horizontální linie, které se pohybují po obrazovce a narušují plynulost obrazu.

V-Sync funguje tak, že grafická karta je nucena čekat, až monitor dokončí vykreslování aktuálního snímku, než odešle snímek další. To sice eliminuje trhání obrazu, ale může to vést k mírnému zpoždění vstupu (input lag), protože snímky jsou zobrazovány s určitým zpožděním. V-Sync je obvykle užitečná funkce pro hry a další aplikace, kde je plynulost obrazu důležitá. Nicméně v rychlých akčních hrách, kde je rychlost odlehčení klíčová, může být V-Sync spíše na obtíž.

Existují různé varianty V-Sync, jako je Adaptive V-Sync a Enhanced Sync, které se snaží minimalizovat zpoždění vstupu a zároveň zachovat plynulost obrazu. Volba, zda V-Sync zapnout nebo vypnout, závisí na vašich preferencích a typu hry, kterou hrajete. Pokud vám trhání obrazu vadí, V-Sync je dobrá volba. Pokud ale dáváte přednost co nejrychlejší odezvě, je lepší V-Sync vypnout.

Jak V-Sync funguje?

Vertikální synchronizace, zkráceně V-Sync, je technologie synchronizující obnovovací frekvenci monitoru s počtem snímků za sekundu (FPS) generovaných grafickou kartou. V praxi to znamená, že V-Sync se snaží eliminovat trhání obrazu (screen tearing), které nastává, když grafická karta odesílá snímky rychleji, než je monitor schopen zobrazit.

Představte si to jako promítání filmu. Monitor je plátno a grafická karta promítačka. Pokud promítačka posílá snímky rychleji, než je plátno stíhá zobrazovat, uvidíte na plátně trhliny mezi jednotlivými snímky. V-Sync funguje jako synchronizační mechanismus, který zajišťuje, aby promítačka posílala snímky ve stejném tempu, v jakém je plátno zobrazuje.

V-Sync má své výhody i nevýhody. Mezi hlavní výhody patří eliminace trhání obrazu a plynulejší obraz. Nevýhodou může být zvýšení vstupního zpoždění (input lag), což je doba mezi stisknutím klávesy a zobrazením akce na obrazovce. V-Sync je proto vhodné zejména pro hry, kde je plynulost obrazu důležitější než rychlost odezvy, jako jsou například adventury nebo RPG. Pro akční hry, kde je rychlá odezva klíčová, může být V-Sync spíše na škodu.

vertikální synchronizace

Vertikální synchronizace je technika, která synchronizuje obnovovací frekvenci monitoru s počtem snímků za sekundu generovaných grafickou kartou. Tím se eliminuje trhání obrazu (tearing), kdy se na obrazovce zobrazují části dvou nebo více snímků najednou.

Radomil Kroupa

Tearing: Problém bez V-Sync

Tearing, neboli trhání obrazu, je nepříjemný grafický artefakt, který se projevuje jako horizontální "roztržení" obrazu na obrazovce. Dochází k němu, když grafická karta odesílá snímky do monitoru rychleji, než je monitor schopen zobrazit. Monitor pak začne vykreslovat dva snímky najednou, což vede k viditelné linii, kde se snímky překrývají.

Vertikální synchronizace (V-Sync) je technologie, která tomuto problému předchází synchronizací snímkové frekvence grafické karty s obnovovací frekvencí monitoru. Pokud je V-Sync zapnutá, grafická karta čeká, než monitor dokončí vykreslování aktuálního snímku, a teprve poté odešle snímek další. Tím se zamezí trhání obrazu, ale může dojít k mírnému nárůstu vstupního zpoždění.

Zapnutí V-Sync je obvykle jednoduché a lze ho provést v nastavení ovladačů grafické karty. V některých hrách je také možné V-Sync zapnout nebo vypnout přímo v nastavení hry.

Zda V-Sync zapnout nebo ne, záleží na preferencích uživatele a typu hry. Pokud vám trhání obrazu vadí, je vhodné V-Sync zapnout. Pokud je pro vás důležitá co nejnižší odezva, například u kompetitivních her, je lepší V-Sync vypnout.

Výhody zapnuté V-Sync

Vertikální synchronizace, zkráceně V-Sync, je technologie synchronizující obnovovací frekvenci monitoru s počtem snímků za sekundu (FPS) generovaných grafickou kartou. Pokud je V-Sync vypnutá, grafická karta pracuje na maximální výkon a odesílá snímky na monitor nezávisle na jeho obnovovací frekvenci. To může vést k jevu zvanému "screen tearing" (trhání obrazu), kdy se na obrazovce zobrazí části dvou a více snímků najednou. Zapnutí V-Sync tento problém eliminuje tím, že synchronizuje výstup grafické karty s monitorem. Výsledkem je plynulejší a vizuálně příjemnější obraz bez rušivých artefaktů.

Zapnutá V-Sync přináší i nevýhody. Může dojít ke snížení FPS, a tím i k mírnému zpoždění odezvy, což je patrné zejména u rychlých akčních her. Pro hráče, kteří upřednostňují maximální plynulost a odezvu, může být V-Sync spíše na škodu. V takových případech je vhodné V-Sync vypnout a smířit se s možným trháním obrazu.

Nevýhody V-Sync: Input lag

Jednou z nejvýznamnějších nevýhod V-Sync je tzv. "input lag". Co si pod tím představit? V podstatě jde o zpoždění mezi vaším stiskem klávesy nebo pohybem myši a reakcí na obrazovce. Vypadá to pak, že hra nereaguje tak rychle, jak byste čekali. Proč se to děje? Vertikální synchronizace totiž synchronizuje snímkovou frekvenci hry s obnovovací frekvencí vašeho monitoru. To je sice super pro plynulost obrazu, ale má to i svou cenu.

vertikální synchronizace

Když je V-Sync zapnutá, grafická karta čeká s odesláním dalšího snímku, dokud monitor nedokončí vykreslování toho aktuálního. To sice eliminuje trhání obrazu, ale zároveň to znamená, že se čeká i na vaše vstupy z klávesnice nebo myši. A to zpoždění, to je právě ten "input lag". Pro běžného uživatele, který si pouští filmy nebo prochází internet, to nemusí být takový problém. Ale pro hráče, kteří potřebují bleskové reakce, to může být pěkně frustrující. Zvlášť u rychlých akčních her nebo online stříleček, kde se počítá každá milisekunda, může být input lag způsobený V-Sync doslova vražedný.

Alternativy k V-Sync

Vertikální synchronizace (V-Sync) je technologie synchronizující obnovovací frekvenci monitoru s počtem snímků za sekundu (FPS) generovaných grafickou kartou. Eliminuje trhání obrazu (screen tearing), ale může způsobit vstupní zpoždění (input lag). Naštěstí existují alternativy k V-Sync, které nabízejí kompromis mezi plynulostí obrazu a odezvou.

Technologie FreeSync od AMD a G-Sync od NVIDIA adaptivně synchronizují obnovovací frekvenci monitoru s grafickou kartou. To eliminuje trhání obrazu a minimalizuje vstupní zpoždění. Nevýhodou je, že vyžadují kompatibilní monitor a grafickou kartu.

Omezení snímkové frekvence (Frame Rate Limiter) umožňuje nastavit maximální počet FPS generovaných grafickou kartou. To může pomoci snížit trhání obrazu a vstupní zpoždění, ale nemusí být tak efektivní jako V-Sync nebo adaptivní synchronizace.

Dvojitá nebo trojitá vyrovnávací paměť (Double/Triple Buffering) se používá ke snížení trhání obrazu. Místo přímého odesílání snímků na monitor se ukládají do vyrovnávací paměti. To může pomoci s plynulostí obrazu, ale může také zvýšit vstupní zpoždění.

Výběr nejlepší alternativy k V-Sync závisí na vašich preferencích a hardwaru. Pokud vám záleží na co nejplynulejším obrazu a máte kompatibilní hardware, FreeSync nebo G-Sync jsou skvělou volbou. Pokud hledáte jednodušší řešení nebo nemáte kompatibilní hardware, omezení snímkové frekvence nebo dvojitá/trojitá vyrovnávací paměť mohou být dobrou alternativou.

Adaptive Sync a FreeSync

Vertikální synchronizace (VSync) synchronizuje obnovovací frekvenci monitoru s počtem snímků za sekundu (FPS) generovaných grafickou kartou. Eliminuje trhání obrazu, které nastává, když se obraz vykresluje rychleji, než ho monitor stíhá zobrazit. Nicméně, VSync může způsobit vstupní zpoždění, což je nežádoucí efekt, zejména u rychlých her.

vertikální synchronizace
Funkce Vertikální synchronizace (V-Sync) Bez vertikální synchronizace
Tearing (trhání obrazu) Eliminuje Přítomné
Input lag (zpoždění vstupu) Může se mírně zvýšit Nižší
Plynulost obrazu Vysoká Může být narušena tearingem
Snímková frekvence (FPS) Omezena na obnovovací frekvenci monitoru (např. 60 Hz) Neomezená (může být vyšší než obnovovací frekvence)

Adaptive Sync a FreeSync jsou technologie adaptivní synchronizace, které řeší nevýhody VSync. Místo pevné synchronizace upravují obnovovací frekvenci monitoru v reálném čase tak, aby odpovídala FPS grafické karty. Tím se eliminuje trhání obrazu bez znatelného vstupního zpoždění.

FreeSync je technologie adaptivní synchronizace vyvinutá společností AMD. Funguje s grafickými kartami AMD a monitory s podporou FreeSync. Adaptive Sync je otevřený standard adaptivní synchronizace podporovaný rozhraním DisplayPort. Monitory s certifikací Adaptive Sync jsou kompatibilní s grafickými kartami AMD i NVIDIA.

Výběr mezi FreeSync a Adaptive Sync závisí na vaší grafické kartě a monitoru. Pokud máte grafickou kartu AMD, můžete využít výhod FreeSync s kompatibilním monitorem. Pokud máte grafickou kartu NVIDIA, budete potřebovat monitor s certifikací Adaptive Sync. Obě technologie poskytují plynulejší herní zážitek bez trhání obrazu a s minimálním vstupním zpožděním.

G-Sync od Nvidie

Vertikální synchronizace, zkráceně V-Sync, je technologie synchronizující obnovovací frekvenci monitoru s počtem snímků za sekundu (FPS) generovaných grafickou kartou. Pokud se tyto frekvence neshodují, dochází k trhání obrazu (screen tearing), kdy se na obrazovce zobrazují části dvou a více snímků najednou. V-Sync tento problém řeší tím, že čeká na dokončení vykreslení snímku monitorem, než odešle další. To sice eliminuje trhání, ale může vést k input lagu, tedy zpoždění mezi stiskem klávesy a reakcí ve hře.

G-Sync od Nvidie je adaptivní synchronizační technologie, která tento problém řeší. Místo fixní frekvence monitoru se G-Sync dynamicky přizpůsobuje aktuálnímu FPS generovanému grafickou kartou. Tím se eliminuje trhání obrazu i input lag, což vede k plynulejšímu a responzivnějšímu hernímu zážitku. Pro využití G-Sync je potřeba monitor s touto technologií a grafická karta Nvidia GeForce.

vertikální synchronizace

Kdy V-Sync zapnout?

Vertikální synchronizace, zkráceně V-Sync, je technologie, která synchronizuje snímkovou frekvenci hry s obnovovací frekvencí vašeho monitoru. Zní to složitě, ale v praxi to znamená, že V-Sync eliminuje tzv. "tearing", kdy se obraz jakoby trhá na dvě části. Tearing nastává, když grafická karta generuje snímky rychleji, než je monitor schopen zobrazit. V-Sync to řeší tak, že grafickou kartu donutí počkat, než monitor dokončí vykreslování aktuálního snímku, a teprve poté odešle snímek další.

Kdy je tedy vhodné V-Sync zapnout? V zásadě tehdy, když tearing vnímáte jako rušivý element a snižuje vám to herní zážitek. Tearing je nejvíce patrný u her s rychlými scénami a pohyby. Pokud hrajete klidnější hry, tearing si pravděpodobně ani nevšimnete.

Zapnutí V-Sync má ale i své nevýhody. Může totiž způsobit input lag, tedy zpoždění mezi vaším stisknutím klávesy a reakcí hry. Input lag je obzvláště nežádoucí u kompetitivních her, kde rozhodují milisekundy. Pokud je pro vás input lag problém, V-Sync raději vypněte.

V konečném důsledku je zapnutí či vypnutí V-Sync otázkou osobních preferencí a závisí to na konkrétní hře a vašem hardwaru. Pokud si nejste jisti, zda V-Sync potřebujete, zkuste si s ním trochu pohrát a uvidíte, co vám vyhovuje nejlépe.

Vypnutí pro plynulejší hry?

Vertikální synchronizace, zkráceně V-Sync, je technologie synchronizující obnovovací frekvenci monitoru s počtem snímků za sekundu (FPS) generovaných grafickou kartou. V praxi to znamená, že monitor zobrazí pouze kompletní snímky, které grafická karta stihla vykreslit v daném obnovovacím cyklu. Bez V-Sync se může stát, že grafická karta odešle monitoru neúplný snímek, což se projeví jako tzv. "tearing" - horizontální trhlina v obrazu. V-Sync tento problém eliminuje a zajišťuje plynulejší a vizuálně čistší obraz.

Zní to skvěle, že? Ale jak to s tou plynulostí her? V-Sync má i své stinné stránky. Zapnutá V-Sync může způsobovat input lag - prodlevu mezi stisknutím klávesy a reakcí hry. To je obzvlášť nežádoucí u akčních a kompetitivních her, kde je rychlá reakce klíčová. Další nevýhodou je, že pokud grafická karta nestíhá generovat dostatek snímků za sekundu, aby držela krok s obnovovací frekvencí monitoru, V-Sync sníží FPS na nejbližší násobek obnovovací frekvence. Například, pokud máte monitor s 60Hz obnovovací frekvencí a grafická karta generuje 55 FPS, V-Sync sníží FPS na 30, aby se zabránilo tearingu. To může vést k trhanému a méně plynulému hraní.

vertikální synchronizace

Zda V-Sync zapnout nebo ne, záleží na vašich preferencích a hardwaru. Pokud máte silnou grafickou kartu, která bez problémů zvládá generovat dostatek FPS, V-Sync vám může zaručit plynulejší a vizuálně příjemnější zážitek. Pokud ale hrajete kompetitivní hry nebo máte slabší hardware, V-Sync raději vypněte, abyste se vyhnuli input lagu a zbytečnému snižování FPS.

Publikováno: 29. 08. 2024

Kategorie: Technologie

Autor: karelcapek

Tagy: vertikální synchronizace